سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد کابل آلومینیوم چیست ؟

امروزه کاربرد کابل آلومینیومی این گونه است که هادی های مسی موجود در سرتاسر جهان جایگزین می شوند، شرکت ها تمایل دارند از کابل های آلومینیومی هنگام ساخت خطوط برق جدید، به ویژه در بخش خطوط فشار ضعیف، استفاده کنند. کاربرد کابل آلومینیومی نیز تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارد. اول، آلومینیوم بسیار ارزان تر از مس است، دوم، رسانایی بالاتر آلومینیوم امکان انتقال برق بیشتر با استفاده از زیرساخت های مشابه را فراهم می کند. هدف تولیدکنندگان بهبود آلیاژهای آلومینیوم برای نیازهای مهندسی برق است. آلومینیوم و آلیاژهای آن نیز به طور گسترده ای در تولید قطعات الکترونیکی و میکروالکترونیکی، به ویژه خازن ها استفاده می شود. همچنین برای تولید آنتن ها از جمله آنتن های تلویزیون استفاده می شود. از این فلز در ساخت رادار استفاده می شود. در بعضی از کشورها حتی ستون های خطوط برق از آلومینیوم ساخته می شوند. کاربرد کابل آلومینیومی به طور گسترده ای در تولید ترانسفورماتورها و موتورهای ولتاژ پایین روتور می باشد.

کابل آلومینیوم کابلی است که برای سیم کشی برق در خانه ها، شبکه های برق و هواپیما استفاده می شود. کابل آلومینیوم با توجه به خصوصیات الکتریکی و مکانیکی و قیمت آن در مقایسه با کابل مسی، یک ماده رسانای جایگزین است. آلومینیوم در مقایسه با مس رسانای الکتریکی ضعیف تری است، بنابراین به ندرت در کاربردهای کوچک مانند سیم کشی منزل استفاده می شود. با این حال، هنگامی که قیمت مس در دهه 1960 سر به فلک کشید، سیم کشی آلومینیوم به گزینه مطلوبی تبدیل شد و کاربرد کابل آلومینیومی بیشتر شد، در حال حاضر شرکت سیم و کابل ابهر یکی از بهترین تولید کننده های کابل آلومینیومی در ایران است که جهت خرید کابل ابهر میتوانید به نمایندگی های معتبر در لاله زار تهران مراجعه کنید.

آلومینیوم در مقایسه با مس فلزی نسبتاً نرم و ضعیف است، جهت کاربرد کابل آلومینیومی باید توجه کنید که هنگامی که دمای مدار بالا می رود، سیم منبسط شده و به داخل فضاهای خالی اتصالات الکتریکی می ریزد. هنگامی که جریان الکتریکی از این مدار عبور می کند، باعث ایجاد فشار می شود که اتصال سیم آلومینیوم را گرم می کند. بعداً، با خاموش شدن برق، آلومینیوم سرد و منقبض می شود. این باعث ایجاد شکاف های کمی بین کابل آلومینیوم و اتصال می شود. این شکاف خطر خوردگی را افزایش می دهد، که مقاومت را بیشتر می کند. همانطور که جریان از همان کانکتور عبور می کند با مقاومت بیشتری مواجه می شود و گرمای بیشتری تولید می کند که می تواند باعث مشتعل شدن ماده اتصال شود. با این حال، راه حل هایی برای کاهش خوردگی در اتصالات سیم آلومینیومی ایجاد شده است که به موجب آن مهارکننده های خوردگی کاملاً چسبیده به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری از خوردگی و گرمایش نامطلوب و مقاومت الکتریکی بالا کار می کنند. کاربرد کابل آلومینیومی به علت این ویژگی نیز زیاد شده است. کابل های آلیاژ آلومینیوم بیش از 40 سال است که با خیال راحت برای ساختمان و سیم کشی منازل استفاده می شود.

کابل آلومینیوم در شبکه آب و برق

از دیگر کاربرد کابل آلومینیومی می توان به استفاده از آلومینیوم در شبکه های انتقال و توزیع شبکه برق نام برد، استفاده از آلومینیوم به سرعت پس از جنگ جهانی دوم افزایش یافت. وزن این فلز نیمی از ظرفیت مس معادل آن است و برای مراحل ساخت سیم کشش، تعلیق و تکیه گاه سودمند است. از آنجا، سیم کشی آلومینیوم در پایین دست به قطره های سرویس، ورودی سرویس ها و فیدرهای سیم ساختمان گسترش می یابد. آلومینیوم از نظر هزینه و وزن نسبت به مس مزیت دارد و امروزه ماده ترجیحی برای انتقال و توزیع برق است. به دلیل نسبت هدایت به وزن آلومینیوم در مقایسه با مس، کاربرد کابل آلومینیومی اکنون برای سیم کشی در محل های زندگی، ساختمان ها ، هواپیماها و لوازم خانگی استفاده می شود.

مزایای آلومینیوم به عنوان یک ماده مجرای الکتریکی

آلومینیوم همچنین برای استفاده به عنوان مجرای الکتریکی صلب استفاده شده است. یک مجرای الکتریکی یک سیستم لوله ای است که برای محافظت و مسیریابی سیم کشی برق استفاده می شود. بر خلاف مجرای فولادی، آلومینیوم سفت و سخت جرقه نمی زند، در برابر خوردگی مقاومت می کند و زنگ نمی زند. این خواص باعث افزایش کاربرد کابل آلومینیومی برای کاربردهای الکتریکی در معادن ذغال سنگ، آسانسورهای دانه و پالایشگاه ها جایی که جرقه زدن می تواند منجر به نتایج فاجعه بار شود از اهمیت حیاتی برخوردار است.

اطلاعات فنی در مورد آلومینیوم

بیش از 100 سال است که از آلومینیوم با خیال راحت و موثر در برنامه های الکتریکی در ایالات متحده استفاده می شود. فقط یک پوند آلومینیوم نیاز هست تا برابر ظرفیت تحمل جریان دو پوند مس باشد و به همین دلیل آن را به یک ماده فوق العاده جذاب برای تاسیسات ، سازندگان و دیگران تبدیل کند.